Neurolingwistyczna Psychoterapia (NLPt) stanowi integralny system terapeutyczny, samodzielnie funkcjonujący, a w Europie w 1999 roku uzyskał oficjalne uznanie ze strony Europejskiego Stowarzyszenia Psychoterapii (EAP). Koncepcja fundamentalna NLPt koncentruje się na celowym podejściu do terapii, przy jednoczesnym akcentowaniu roli komunikacji niewerbalnej oraz zrozumienia wewnętrznych procesów psychicznych. W trakcie terapii z wykorzystaniem NLPt, równorzędnie przywiązywana jest uwaga do wskaźników werbalnych (bardziej złożonych) oraz niewerbalnych, a także do informacji dotyczących zachodzącego procesu. Główny nacisk skupia się na procesie leczenia i wspierania rozwoju jednostki w sposób, który umożliwia jej osiąganie celów w sposób zgodny z jej ekologicznym dojrzewaniem, a formułowanie tych celów zależy od specyfiki problematyki zgłaszanej przez pacjenta.

Historia NLPt wywodzi się z obszaru Neurolingwistycznego Programowania (NLP), które zrodziło się w praktyce wiodących psychoterapeutów lat 70. oraz z interdyscyplinarnych badań teoretycznych ich twórców i pionierów. Później, nastąpił dynamiczny rozwój, a niektóre metody NLPt znalazły zastosowanie również w obszarach poza terapeutycznych, takich jak biznes, sport czy edukacja, określane wówczas jako Neurolingwistyczne Programowanie (NLP). Niemniej jednak, NLPt, czyli neurolingwistyczna psychoterapia, to obszar skoncentrowany na profesjonalnej pomocy w kontekście klinicznym, wymagający odrębnego, wieloaspektowego oraz długotrwałego przygotowania przyszłych terapeutów.

Neurolingwistyczna Psychoterapia (NLPt), to nurt pracy terapeutycznej oparty o narzędzia i techniki neurolingiwistycznego programowania, a te z kolei wzięły swoje źródło z psychoterapii Miltona Ericksona (niekonwencjonalna hipnoza), Virginii Satir (systemowa terapia rodzin) i Fritza Perlsa (terapia Gestalt).

Psychoterapia neurolingwistyczna skupia się na podejściu systemowym, integracyjnym i poznawczym. Jako narzędzia używa wyobraźni, wzorców językowych i metafor. Obejmuje także pracę w stanach relaksacji i hipnozy ericksonowskiej, w tym hipnozy konwersacyjnej. Kluczowe znaczenie ma tu uwzględnienie systemów reprezentacji, czyli specyficznych sposobów, w jaki człowiek odbiera rzeczywistość i w jaki ją wyraża.

Celem pracy terapeutycznej jest towarzyszenie i wspieranie osób w osiąganiu celów zgodnych z ich własnym widzeniem przyszłości, z ich osobistymi pragnieniami i indywidualnie pojmowanym dobrostanem. Ważne w podejściu neurolingwistycznym jest też to, w jaki sposób terapeuta podchodzi do klienta. Oto najważniejsze paradygmaty neurolingwistycznej Psychoterapii.
Czytaj dalej 1:

Bardzo dużo uwagi w nurcie neurolingwistycznej psychoterapii przeznacza się na pracę z chorobami i symptomami. NLPt pomaga zrozumieć subiektywne intencje leżące u podstaw chorób i dysfunkcji, pomagając wyodrębnić stare, nieproduktywne schematy, przekonania i zachowania oraz wprowadzić nowe, bardziej efektywne, uzasadnione w teraźniejszości i w pełni zintegrowane z osobą.

NLPt jest rezultatem kilku tradycyjnych teorii, które wzajemnie się uzupełniają, opierając się na założeniach wynikających z procesu modelowania. To podejście przekazywane jest przez pokolenia psychoterapeutów, a jego teoria, ma długą i dobrze ugruntowaną tradycję w nie tylko w USA, gdzie powstała, ale też Europie. Za: https://www.eanlpt.org/Theoretical-Outline

Podstawy teoretyczne NLPt

  1. Cybernetyka teorii umysłu Gregory'ego Batesona, w szczególności logicznych poziomów uczenia się. Czytaj więcej
  2. Teoria pola Roberta Diltsa: to podejście, które podkreśla holistyczne spojrzenie na ludzką psychikę, postrzegając ją jako dynamiczną strukturę, gdzie wszystko jest wzajemnie powiązane i wpływa na siebie. Czytaj więcej o teorii pola
  3. Społeczno-poznawcza teoria uczenia się Alberta Bandury wraz z podejściem modelującym, udoskonalona w praktyce przez Richarda Bandlera i Johna Grindera. Czytaj więcej o teorii Bandury
  4. Gramatyka transformacyjna Noama Chomsky'ego. Czytaj więcej
  5. Koncepcja wiązania czasu Alfreda Korzybskiego.j Czytaj więcej
6. Koncepcja wiązania czasu w rozwinięciu Ernsta von Glasersfelda Czytaj więcej, które posłużyły za podstawę i wpłynęły na modele językowe Bandlera i Grindera. Czytaj więcej 7. Założenie zasadniczej orientacji ludzkiego działania na cele (Pribram, Galanter, Miller, TOTE, 1960). Czytaj więcej 8. Teoria Williama Jamesa o wrodzonych systemach reprezentacji zmysłowej jako podstawowych elementach przetwarzania informacji i subiektywnego doświadczenia. Czytaj więcej 9. Założenie o istnieniu funkcjonalnych i niezależnych części własnej tożsamości obejmujących świadome i nieświadome elementy procesu, wynikające z praktyki modelowania sposobów pracy Fritza Perlsa (tworca terapii Gestalt) Czytaj więcej, Virginii Satir (terapie systemowa rodzin) Czytaj więcej i Miltona Ericksona (hipnoza ericksonowska). Czytaj więcej

Historia Neurolingwistycznej Psychoterapii

Neurolingwistyczne Programowanie (NLP) narodziło się w latach 70. w kalifornijskim uniwersytecie w Santa Cruz, kiedy to Richard Bandler, student psychologii, i John Grinder, profesor lingwistyki, postanowili zbadać, jak niektórzy terapeuci osiągają wyjątkowe sukcesy w leczeniu pacjentów. Bandler i Grinder rozpoczęli badania nad metodami pracy trzech wybitnych terapeutów praktykujących różne podejścia w psychoterapii: Milton Erickson, który wypracował specyficzny rodzaj hipnozy, dzisiaj nazywany hipnozą ericksonowską;

Virginia Satir, terapeutką rodzinna, znana z podejścia systemowego w terapii; Fritzem Perls, twórcą Gestalt-terapii.

Erickson fascynował Bandlera i Grinderę swoją zdolnością do skutecznego wpływania na podświadomość pacjentów, co doprowadziło do stworzenia pierwszych modeli neurolingiwstycznych. Podstawą były specyficzne wzorce językowe a także obserwacja ciała, w szczególności bardzo specyficzne, często subtelne zmiany w ciele i sygnały manifestowane przez ciało. Na podstawie dokładnej analizy tych modeli Bandler i Grinder opracowali modele komunikacji, które stanowiły fundament NLP. Inspirację do badań naukowcy czerpali z prac Alfreda Korzybskiego, badacza semantyki i jego teorii mapy vs rzeczywistość. To przyczyniło się do zrozumienia, jak ludzie tworzą swoje modele świata, jak odbierają świat, jak go przetwarzają w swoim umyśle i jak go wyrażają, a przez to w jaki sposób budują swoje życie.

Historia NLP przeplata się z badaniami nad językiem, psychologią i terapią. Bandler i Grinder skoncentrowali się na identyfikowaniu tych wzorców językowych i myślowych, które prowadzą do skutecznej komunikacji i zmiany zachowań, wskutek czego prowadzą do skutecznego realizowania celów i osiągania lepszych wyników w różnych obszarach życia. W efekcie stworzyli pierwsze techniki NLP, takie jak modelowanie, kotwiczenie (anchoring), przeramowanie (reframing).

W 1975 roku Bandler i Grinder opublikowali swoją pierwszą książkę, "The Structure of Magic", która przyniosła im uznanie w środowisku terapeutycznym. W kolejnych latach, rozwijając NLP, duet opublikował kolejne dzieła, takie jak "Patterns of the Hypnotic Techniques of Milton H. Erickson" czy "Frogs into Princes", które zdobyły popularność i stały się podstawą dla wielu szkół i szkoleń NLP. Do grona osób rozwijających metodę dołączyli: Harry Adler, Suzie De Losier, John Seymour.

W pierwotnej istocie Neurolingwistyczne Programowanie miało pomagać ludziom w zmianie życiowej, osobistej, a że techniki opracowane przez Grindra, Bandlera okazały się bardzo skuteczne w biznesie, to zaczęła się ekspansja technik NLP do obszaru szkoleń, coachingu biznesowego i wystąpień publicznych, w tym politycznych. NLP zyskało na popularności w latach 80. i 90., kiedy zaczęło być stosowane w ogromnym stopniu poza obszarem psychoterapii.

Neurolingwistyczna Psychoterapia (NLPT) jest jednym z obszarów zastosowania NLP. Opracowana przez Bandlera, Grindera i ich współpracowników, NLPT łączy techniki NLP z podejściem psychoterapeutycznym. Skupia się na zmianie wartości, przekonań (myśli), emocji i zachowań poprzez transformację językowych i myślowych wzorców. NLPT ma na celu nie tylko skupienie się na problemie, ale także na znalezieniu skutecznych strategii rozwiązania i osiągnięcia celów. W tym sensie bardziej skupia się na przyszłości niż na przeszłości.

Współtwórcy NLP z czasem rozstali się, ale każdy kontynuował pracę nad rozwojem tej dziedziny. Bandler skupił się na zastosowaniach biznesowych i szkoleniach, podczas gdy Grinder kontynuował badania naukowe i rozwój NLP, zarówno w kontekście terapeutycznym, jak i w biznesie. Dzięki wprowadzeniu NLP na szerszą arenę, ta metodologia znalazła zastosowanie w wielu obszarach życia, od terapii po szkolenia biznesowe, tworząc zróżnicowaną i dynamiczną historię, w której różne nurty i szkoły rozwijały się w oparciu o pierwotne założenia Bandlera i Grindera. Na tym fundamencie powstały lidzne nuerty coachingu a psychoterapeuci wielu nurtów uczą się specyficznych wzorców językowych, aby zwiększyć skuteczność swojej pracy terapeutycznej w nurcie, w którym się specjalizują. Należał do nich także niemiecki filozof, terapeuta Bert Hellinger, który z powodzeniem stosował model językowy Miltona i techniki neurolingwistyczne doskonaląc swoją metodę pracy zwaną Ustawieniami Systemowymi Rodzin.

W Austrii, już od 1986 roku istniał kompleksowy program szkoleniowy dla psychoterapeutów w obszarze NLPt. W 1995 roku powstało Europejskie Stowarzyszenie NLPt (EANLPt), którego głównym celem jest rozwijanie i szkolenie profesjonalistów, utrzymując wysokie standardy, co zostało oficjalnie uznane przez EAP od 1999 roku. Również w 1999 roku EAP oficjalnie uznaje NLPt jako kompletny i samodzielny system psychoterapii.

 Kadra nauczająca to doświadczeni, certyfikowani psychoterapeuci i superwizorzy NLPt, posiadający także doświadczenie w innych podejściach, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.

Neurolingwistyczne Programowanie (NLP) i Neurolingwistyczna Psychoterapia (NLPt) zostały rozwinięte przez kilka osób. Oto niektórzy z głównych twórców i założycieli NLP:

Razem z Johnem Grinderem uważany jest za współtwórcę NLP. Bandler i Grinder prowadzili wczesne badania nad wzorcami językowymi i zachowaniami wybitnych terapeutów, takich jak Milton Erickson, Virginia Satir i Fritz Perls, co doprowadziło do opracowania podstawowych założeń NLP.
Współtwórca NLP, który wraz z Richardem Bandlerem prowadził wczesne badania nad wzorcami zachowań i języka wybitnych terapeutów. Jego wkład w rozwój NLP obejmuje opracowanie kluczowych technik i narzędzi terapeutycznych.
Jeden z wiodących ekspertów NLP, który odegrał kluczową rolę w rozwijaniu i systematyzacji NLP. Dilts jest znany z pracy nad strukturą NLP, w tym nad modelem hierarchii logicznej, modelem strategii, modelem rezonansu i wieloma innymi.
Była jednym z pierwszych uczniów Richarda Bandlera i Johna Grinder. Współpracowała z nimi przy rozwoju NLP i odegrała istotną rolę w upowszechnianiu NLP na całym świecie. DeLozier jest znana z pracy nad zastosowaniem NLP w edukacji, liderstwie i rozwoju osobistym.
Byli uczniami Richarda Bandlera i Johna Grinder, którzy odegrali istotną rolę w rozwoju i promocji NLP. Przyczynili się do rozwinięcia NLP poprzez publikację książek, prowadzenie szkoleń i rozwijanie nowych technik terapeutycznych opartych na NLP.
Jest jednym z wiodących ekspertów NLP i hipnoterapii. Przyczynił się do rozwoju NLP poprzez publikację książek, prowadzenie szkoleń i rozwijanie nowych technik terapeutycznych
nie są uznawani za twórców NLP ani NLPt, to ich praca miała ogromny wpływ na rozpowszechnienie tej dziedziny oraz na zastosowanie jej w praktyce terapeutycznej i rozwoju osobistym. Poprzez swoje książki i szkolenia przyczynili się do promocji NLP jako skutecznej metody terapeutycznej i narzędzia do rozwoju osobistego.
Te osoby miały istotny wpływ na rozwój Neurolingwistycznego Programowania i Neurolingwistycznej Psychoterapii, przyczyniając się do rozwoju narzędzi, technik i modeli terapeutycznych, które są stosowane w praktyce terapeutycznej i rozwoju
Ad 1. Paradygmaty NLPt
  • Mapa nie jest terenem, a każdy ma niepowtarzalną mapę świata.
  • Nie ma błędów, są tylko informacje zwrotne. Każda sytuacja, nawet ta uznana za nieudaną, może dostarczyć cennych informacji, które pomogą w dalszym rozwoju i dostosowywaniu najwłaściwszej strategii do osiągania pożądanych celów.
  • To, co myślimy, jest tym, co otrzymujemy.
  • Jeśli chcemy zmienić świat, najpierw musimy zmienić siebie.
  • Jeśli chcesz zmienić coś w swoim życiu i zachowaniu, zmień sposób myślenia.
  • Jeśli nie wiesz co zmienić, aby Ci było lepiej, to zmień cokolwiek.
  • Drobne zmiany wywołują większe.
  • Jeśli nie wychodzi Ci to, co robisz. Rób coś innego lub inaczej. Cokolwiek innego. Choć trochę inaczej.
  • Ludzie zawsze dokonują najlepszych z dostępnych im wyborów.
  • Każde działanie, nawet to, co na pierwszy rzut oka wydaje się irracjonalne, ma ukryty cel lub funkcję i spełnia jakieś ukryte potrzeby.
  • W każdym zachowaniu tkwią dobre intencje.
  • Ludzie posiadają cały potencjał jakiego potrzebują, do rozwoju i odnoszenia sukcesów.
  • Jeśli jedna osoba potrafi coś zrobić, każdy może się tego nauczyć.
  • Doświadczenie ma swoją strukturę, warto ją poznawać, dla większej skuteczności.
  • Kto dostrzega wiele możliwych wyborów we własnym życiu, ten akceptuje wybory i elastyczność innych.
  • Nic nigdy nie dzieje się ogólnie. Wszystko dzieje się szczegółowo.
  • Jeżeli coś nie działa, to na pewno jest gdzieś coś, co da właściwe rezultaty.
  • Dwie strony są w równym stopniu odpowiedzialne za porozumienie: jeżeli komunikacja nie jest zrozumiała, to nadawca także ponosi część odpowiedzialności za to, jak została przekazana informacja.
  • Umysł nie rozumie zaprzeczeń, zatem jeśli chcesz działać skutecznie formułuj pozytywne cele